Revision - Byrå- och branschmallar

Revision är mycket flexibelt vad avser att skapa olika mallar för att förenkla arbetet.

Följande typer av mallar existerar i programmet:

Mall för arbetsprogram/granskningspunkter (åtgärdsbanken)
Du skapar med enkelhet mallar för olika branscher och företag genom att anpassa olika arbetsprogram. Du kan göra en egen mall för arbetsprogram på olika sätt.

Notera - Om du vill göra en mall som skall delas inom nätverket måste du logga in i programmet med användarnamnet "MASTER".

  1. Starta revisionsprogrammet och välj Arkiv | Ny..., eller öppna en befintlig fil.
  2. Gå igenom "Guide för val av mallar” (om du startat ett nytt uppdrag) och markera i guiden den mall för åtgärdsbank du vill utgå ifrån. Slutför guiden.
  3. Klicka på knappen ”Visa åtgärdsbanken” i knappraden.  
  4. Dubbelklicka på den blå texten ”Inställningar - vald åtgärd” längst ner så att inställningarna för åtgärderna blir synliga.
  5. Anpassa de befintliga åtgärderna utefter när de skall synas i arbetsprogrammet. Vid Standard granskning, Fördjupad granskning eller om de skall vara angivna som Tillvalsåtgärder, dvs inte automatiskt föreslås av programmet men kunna läggas till vid behov. Du kan även anpassa till vilken tidpunkt åtgärden är kopplad; bokslutsgranskning, löpande granskning eller båda. Behöver du skapa en ny åtgärd väljer du knappen ”Ny åtgärd” och fyller därefter i nödvändiga uppgifter i inställningsdelen.
  6. Upprepa förfarandet för alla poster du vill anpassa.
  7. När du är klar väljer du menyn ”Mallar | Spara åtgärdsbank som byråmall” och namnger arbetsprogrammet, t ex ”Åtgärdsbank bensinstationer”.
  8. Du kan nu uppdatera valfri kund med denna mall genom att köra ”Mallar | Guide för val av mallar”. I den andra dialogen med åtgärdsmallar väljer du nu i stället din nya mall.

Mall för ordbehandling
Mallen för ordbehandling består av alla olika ordbehandlingsdokument i programmet. Allt från försättsbladen för grund- och årsakt till Uppdragsbrev samt revisionsberättelser kan enkelt anpassas i enlighet med er byråstandard.

Notera - Det finns även möjlighet att lägga in er byrås logotyp i en/flera av de mallar för ordbehandlingsdokument som finns i programmet, t ex revisionsberättelsen. Läs mer i Hjälpen i programmet (F1) under sökordet ”logotyp”. Observera att de filformat som stöds avseende bilder är *.bmp och *.jpg. Bilden måste också vara i rätt storlek när den klistras in i mallen.

Notera - Om du vill göra en mall som skall delas inom nätverket måste du logga in i programmet med användarnamnet "MASTER".

  1. Starta revisionsprogrammet och starta ett nytt uppdrag under Arkiv | Ny…, eller öppna en befintlig kundfil.
  2. Längst till vänster i programmet finns 2 flikar; Revisionsfil och Ordbehandlingsmall. Byt till fliken ”Ordbehandlingsmall”.
  3. Välj ”Öppna”, markera den ordbehandlingsmall du vill redigera, t ex den senaste mallen från Wolters Kluwer, och tryck på ”Öppna”.
  4. Välj det dokument du vill redigera. Gör dina justeringar i dokumentet och gå därefter till nästa dokument du vill redigera.
  5. När du är klar väljer du ”Spara” och namnger mallen.
  6. Välj sedan ”Stäng”.
  7. Byt tillbaka till fliken ”Revisionsfil” längst till vänster i programmet.
  8. Du kan nu uppdatera valfri kund med denna mall genom att köra ”Mallar | Guide för val av mallar”. I den tredje dialogen med ordbehandlingsmallar väljer du nu i stället din nya mall.

Klientmall
Enkelt uttryckt är det vi benämner ”Klientmall" en förberedd revisionsfil dock utan siffer- eller noteringsmässigt innehåll. Däremot innehåller den redan från början valda mallar för ovan nämnda arbetsprogram och ordbehandling.

Klientmallen är avsedd att användas vid uppläggning av en ny klient som omgående erhåller en viss avsnittsindelning, ett förberett arbetsprogram samt paket för ordbehandling. Även annat innehåll i revisionsfilen kan från början förberedas. Funktionen är mycket användbar när en byrå ska börja med Revision eller tar över uppdrag som haft annat dokumentations¬system.

Det är lämpligt att skapa egna byrå- eller branschanpassade mallar av denna typ som underlättar arbetet vid uppläggningen av nya klienter.

Starta programmet utan att öppna en kundfil.

Notera - Om du vill göra en mall som skall delas inom nätverket måste du logga in i programmet med användarnamnet "MASTER".
Din klientmall får inte innehålla räkenskapsår eller några inlästa/instansade saldon när du sparar den!

  1. För att göra en egen klientmall eller redigera en mall väljer du menyn ”Mallar | Öppna klientmall”. Du markerar önskad mall i förteckningen och väljer Öppna.
  2. Välj ”Grunduppgifter | Bolagsuppgifter” och ändra namn på mallen i rutan ”Företagsnamn”.
  3. Du kan nu välja valfria sidor i programmet och förbereda din granskningsdokumentation;
    • Vilka medarbetare ska finnas på uppdraget
    • Anpassning av vilka sidor som ska vara förvalda
    • Anpassning av förvalda nyckeltal för viss bransch
    • Vissa bifogade filer som ska ingå i dokumentationen (egna checklistor, samlingsplan)
    • Etc.    
  4. Välj menyn ”Mallar | Guide för val av mallar” och välj i tur och ordning mallar för kontoplan/avsnittsindelning, arbetsprogram/åtgärdsbank samt ordbehandling via Guiden.
  5. När du gjort ditt urval väljer du ”Mallar | Spara som ny klientmall”, eller ”Spara klientmall” om du redigerar en befintlig mall. Ange ett filnamn med ändelsen .REM (revisionsmall).

Guide för val av mallar
Guiden är en hjälpfunktion som mycket enkelt hjälper dig att välja mallar för en klient.
Guiden består av tre sidor. På den första sidan väljer du modell för kontoplan/avsnittsindelning, på sidan två väljs arbetsprogram/åtgärdsbank och på sista sidan mall för ordbehandling. I Guiden syns även tydligt byråns egna skapade mallar.
Man kan när som helst byta ut en av dessa mallar mot en annan mall.

Notera - Att byta mallen för arbetsprogram är dock inte lämpligt att göra under löpande år eftersom gjorda noteringar och status då försvinner eftersom de hänger samman med den befintliga mallen.
 

Textbank med egna texter - s k ”högerklickstexter”
Det är möjligt att skapa, redigera och spara anpassade textlydelser av skilda slag.
Genom att högerklicka i ett textfält var som helst i programmet visas en undermeny som innehåller alternativ för att både skapa och använda anpassade texter.

Notera - För att få tillgång till dialogen ”Skapa och redigera egna texter” måste du logga in i programmet med användarnamnet "MASTER" utan. Starta ett nytt revisionsuppdrag. (Du behöver inte läsa in någon SIE-fil eller mallar.) Högerklicka sedan i ett noteringsfält, t ex på sidan Dokumentationsguide.  
 

För att definiera egna textlydelser används dialogen nedan.

I tabellen ”Redan skapade lydelser” syns eventuellt redan skapade texter. Fältet ”Typ” används för att kategorisera texterna under valfri kategori. I fältet ”Beskrivning” ger du en rubrik till din text. Själva texten som skall visas skriver du i fältet ”Text”. När du klickar på ”Spara och stäng” sparas din text. När du är klar, stänger du ner programmet och startar det igen, så att du kan logga in med ditt vanliga användarnamn istället.

Du kommer därefter att se texterna och kan använda dem i högerklicksmenyn i alla dina revisionsfiler. 
Genom att högerklicka i ett textfält var som helst i programmet kan man klistra in sin text.
 

Signering-->